Liga fizyków - zadania
serii 1
Za podanych zadań wybierz dowolne tak, aby łączna ilość
punktów proponowanych za ich rozwiązanie nie była mniejsza od 15 punktów.
Przygotowane prace powinny zawierać : imię
i nazwisko ucznia, klasę, datę oddania zadania oraz wyraźnie wskazywać, których
typów zadań dotyczą podane rozwiązania.
Należy
je dostarczyć, do dnia 23 listopada 2009 r., nauczycielowi fizyki lub
przesłać na adres grazynabarlog@poczta.onet.pl .
Zadania rachunkowe i
problemowe – pomyśl, policz lub uzasadnij odpowiedź
1.
Słońce jako czarna dziura
Masa Słońca wynosi
A.
Na podstawie wzoru na wartość drugiej prędkości kosmicznej
oblicz, jaki byłby promień Słońca, gdyby stało się ono czarną dziurą (wtedy
nawet światło nie mogłoby się z niego wydostać).
B.
Ile wynosiłaby wtedy średnia gęstość Słońca?
C.
Porównaj gęstość Słońca jako czarnej dziury (pkt. b)) z
gęstością materii jądrowej.
Gęstość materii jądrowej oszacuj, korzystając z następujących danych:
masa nukleonu wynosi w przybliżeniu 1,66 , 10-
2.
Znaczenie średniej gęstości Ziemi.
Ziemia ma największą średnią gęstość ze
wszystkich planet Układu Słonecznego. Gdyby gęstość Ziemi, przy tym samym
promieniu, była cztery razy mniejsza niż obecnie to jej gęstość byłaby wówczas zbliżona do średniej
gęstości Słońca. Jak taka zmiana gęstości wpłynęłaby na:
a.
wartość przyspieszenia
grawitacyjnego przy jej powierzchni?
b.
wartość pierwszej
prędkości kosmicznej?
c.
wartość drugiej prędkości
kosmicznej?
d.
okres obiegu stacjonarnych satelitów?
Uzasadnij wszystkie
odpowiedzi.
3.
Zadania problemowe
I.
Stojąc na balkonie rzucamy dwie piłki, jedną ukośnie w górę,
drugą ukośnie
w dół. Składowe pionowe prędkości obu piłek są równe, lecz przeciwnie
skierowane. Porównaj składowe pionowe prędkości obu piłek w momencie uderzenia
o ziemię, jeżeli:
a.
pomijamy opory ruchu,
b.
uwzględniamy opory ruchu.
Uzasadnij obie
odpowiedzi.
II.
W basenie pływa łódź, w której znajduje się kamień. Kamień
zostaje wyrzucony z łodzi do wody. Jak wpłynie to na poziom wody w basenie?
Uzasadnij odpowiedź.
III.
Poziomy wirnik śmigłowca może być wprawiany w ruch obrotowy
za pomocą silnika umocowanego w kadłubie lub za pomocą silnika odrzutowego
zamocowanego na końcach łopat wirnika. Dlaczego w pierwszym przypadku
śmigłowiec musi mieć pionowe śmigiełko na ogonie, a w drugim nie?
Punktacja (podano wartości maksymalne):
zad. 1 – 6 pkt,;
zad. 2 – 4 pkt.; zad.
3.I i 3.II – po 3 pkt.; zad. 3.III – 2 pkt..
Zadania
doświadczalne – zaplanuj doświadczenie
Planujemy
show przyrodnicze dla uczniów szkoły podstawowej.
Należy
przygotować:
·
opis 3 prostych, możliwych do wykonania bez
wyrafinowanego sprzętu, doświadczeń;
·
proste wyjaśnienie obserwowanego zjawiska
fizycznego;
·
prezentację jednego wybranego
doświadczenia,
Przygotowane
doświadczenia powinny wyjaśniać jedno z podanych niżej zagadnień:
1.
Dlaczego ciężki statek nie tonie?;
2.
Dlaczego samolot fruwa?
3.
Wszechobecne powietrze oraz ciśnienie atmosferyczne.
Punktacja (podano wartości maksymalne):
·
za każde prawidłowo opisane
doświadczenie po 3 pkt. ;
·
6 pkt. za prezentację;
·
dodatkowo 3 pkt. za odniesienia
do wiedzy z biologii lub chemii przy wyjaśnianiu opisanych doświadczeń.
Sylwetki znanych
fizyków – poszukaj informacji , przygotuj prezentację
Zaczniemy od przybliżenia sylwetek fizyków, których
nazwiskami nazwano jednostki fizyczne.
Prezentacja
powinna zawierać:
·
nazwę jednostki oraz definicje wielkości
fizycznej, której dotyczy;
·
krótką biografię uczonego;
·
anegdoty związane z
postacią lub znane wygłoszone przez niego stwierdzenia,
·
”listę” dokonań uczonego uzupełnioną o krótkie wyjaśnienia,
jeżeli odkryte zjawiska lub prawa nie były omawiane na lekcjach fizyki.
Przygotowane
prace powinny dotyczyć jednego z podanych niżej fizyków:
1.
James Prescott Joule
2.
Isaac Newton
3.
James Watt
Punktacja (podano wartości maksymalne):
·
za zawartość merytoryczną (interesujące
informacje) – 9 pkt.;
·
za formę prezentacji: multimedialna 6
pkt., plakat 3 pkt.
Historia odkryć
fizycznych - poszukaj informacji , przygotuj prezentację
Wszystkie zagadnienia wiążą się z historycznymi
eksperymentami, które pozwoliły wyznaczyć pewne stałe fizyczne.
Praca
powinna zawierać:
·
wartość wyznaczanej stałej
wraz z jej jednostką;
·
opis zasady pomiaru;
·
opis przeprowadzonego eksperymentu i
(jeśli to możliwe) uzyskane wyniki;
·
ilustracje zastosowanych
przyrządów.
Należy
opisać jeden w podanych niżej eksperymentów:
1.
Pomiar Eratostenesa (ok. 200 p. n.
e.) – wyznaczenie
obwodu Ziemi.
2.
Eksperyment Cavendisha (1798 r.) – wyznaczenie stałej
grawitacji na pomocą wagi skręceń.
3.
Eksperyment Millikana(1911 r.) – wyznaczenie wartości ładunku
elektronu.
Punktacja (podano wartości maksymalne):
·
za zawartość merytoryczną
(interesujące informacje) – 9 pkt.;
·
za formę prezentacji: multimedialna 6
pkt., plakat 3 pkt.
Jak to działa
- poszukaj informacji, przygotuj
prezentację
Zadanie polega na przygotowaniu prezentacji wyjaśniającej
zasadę działania określonych urządzeń.
Praca
powinna zawierać:
·
przykładowe zastosowania
urządzenia;
·
poglądowy rysunek
przedstawiający schemat budowy urządzenia;
·
opis zjawisk lub treść praw fizycznych,
które ułatwiają wyjaśnienia
·
opis zasady działania.
Praca
powinna dotyczyć jednego z podanych niżej urządzeń:
1.
Gitara elektryczna..
2.
Endoskop.
3.
Wyświetlacz ciekłokrystaliczny.
Punktacja (podano wartości maksymalne):
·
za zawartość merytoryczną – 9 pkt.;
·
za formę prezentacji: multimedialna 6
pkt., plakat 3 pkt.